گچبری در حرم شاه عبدالعظیم (ع) تهران

taj
۱۴۰۲/۱۱/۱۷ سه شنبه
(0)
(0)

گچبری در حرم شاه عبدالعظیم (ع) تهران

گچبری در حرم شاه عبدالعظیم (ع) تهران

در تابستان سال 1397 طی دعوتی که به واسطه ی جناب مهندس محمدعلی بیابانی، پیمانکار آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و مهندس طراح و ناظر صحن جدید حضرت امام خمینی(ره) از استاد رضا طالبیپور بعمل آمد بعد از چهل سال متروکه ماندن این قسمت از حرم، یعنی ایوان ورودی از سمت باغ طوطی به قبر ناصرالدین شاه قاجار، عملیات مرمت و احیای این شاهکار هنری صدساله استارت خورد و مرحله ی اول آن تا اسفند ماه همان سال ادامه پیدا کرد که تصاویر بارگذاری شده در این سایت همه یادگار از ایام شیرین کار دراین آستان مقدس است.

همه ی فعالیت اکیپ هنرمند استاد طالبی پور در همین مدت هشت ماه کار روزانه محدود می‌گردد که میتوان آن را به ده بخش زیر نام برد.

 

1-مرمت و اصلاح آثار از لحاظ ایرادات فنی معماری مهندسی و اصول هنری تا بخش باند نورمخفی

2-تعبیه سیمکشی برق برای آویز لوستر مرکز طاق قوسی بصورت توکار و چهار دریچه ی هواکش جهت تهویه هوای آلوده زیر طاق

3-طراحی و اجرای پرنده های انتزاعی بالای نورگیر بیضی و نیز تاج صدفی نورمخفی لنگ تیزه ی قوس بالای در ورودی و تعبیه برای رفع ایراد ناشاقولی 20 سانتیمتری درگاهی نسبت به نوک تیزه و آویز

4-اصلاح و حجیم سازی نقوش با توجه به تکنیک میخکوبی کونیک طرح و نقش و طول عمر بیشتر برای آثار موجود

5-برشکاری مرواریدی و برگ خیاری و ریسه خرمایی روی ابزارهای گچی قدیمی

6-طراحی و اجرای طرح ستون پیچ گرد بینظیر افقی جهت پوشش جک های کشنده موجود در میان دو دیواره ایوان

7-مرمت و احیای نورگیر بیضی و نورپردازی مصنوعی پنجره ی ارسی تداعی کننده ی نور خورشید

8-رفع ایرادات فنی، اسکلت بندی، رابیتس بندی، برق کشی و گچکاری فوق حرفه ای دیواره های ایوان از پا تا باند قاشقی نورمخفی دقیقا برابر با اصل

9- اجرای فوق تخصصی و هنری مهندسی تزئینات گچبری و گچکاری در حد تراز لیزر و میلیمتر و نورپردازی دیوارهای بدنه ایوان با توجه به الگوبرداری از طرح و نقش اصلی ایوان

10- طراحی و اجرای نمای شاهکار سردر بیرونی ایوان و خلق جلوه ای هنری و خاص از سمت شبستان حضرت امام خمینی(ره)

و اما پس از هشت ماه فعالیت مدام که توسط گروه هنری رزبران در این بخش صورت پذیرفت میتوان گفت به نقل از حضار، خادمان و زائران و شاهدان و مهندسان که 99 درصد از بخش گچکاری و مرمت و محکم کاری و نورپردازی و احیای ایوان ناصری انجام گرفته است و میماند تنها ظریف کاری ها و چند تکه کار گچبری که هنوز گچ اندازی نشده بود. از جمله سرقاب های کلاسیک پهلوی اول و دو عدد نیمستون دو کنج ایوان دقیقا مطابق با اصل.

با رسیدن به پایان سال و ایام سال جدید، تصمیم ستاد اجرایی آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم(ع) بر این شد که ایوان بصورت موقت بازگشایی شده در معرض دید زائران نوروزی قرار گرفته و در سال جدید اقدامات تکمیلی انجام پذیرد.

در بهار سال 1398 طی چندین جلسه و نامه نگاری با روشن شدن فضای کار انجام شده و باقیمانده، قرار بر این شد که طی قراردادی الباقی کارهای مانده جهت تکمیل تزئینات گچبری و نقاشی و آینه کاری ایوان ناصری بصورت مقاطعه توسط استاد رضا طالبی پور انجام گیرد و کار جمع گردد. کار قبل به درخواست رئیس ستاد اجرایی وقت جناب مهندس هاشمی، در راستای کیفیت خروجی کار، بصورت روزمزد انجام شده بود.

نکته ای که در این میان جالب به نظر می‌آمد نظرات ضد و نقیضی بود که از طرف جناب مهندس بیابانی مطرح می‌گردید و عدم آگاهی و تخصص و تجربه ی کاری ایشان را در زمینه ی مرمت و اصول طرح و نقش گچبری قاجاری پهلوی که ناظر بر پروژه ی مرمت بودند را برای ما روشن می‌نمود.

مهندس بیابانی از اساتید بزرگ طراح و معمار سنتی کاربندی اسلامی بشمار میرود و آثار بسزایی در معماری ایرانی اسلامی در حرم ها و مساجد و حسینیه ها دارند اما در شاخه ی هنر گچبری کلاسیک و قاجاری و پهلوی و نیز اجرای آن خود اذعان داشتند که اطلاع و تجربه ی کافی ندارند بهمین جهت این پروژه را تمام و کمال به استاد رضا طالبیپور واگذار کرده بودند.

ایشان بعنوان مشاور و ناظر بر پروژه ی مرمت در همه ی مراحل در جریان اقدامات و عملیات کاری در پروژه ی ایوان بودند که نامه ها و اسناد ارتباطی همگی موجود است.

پوشش گچبری روی جک ها و نمای خروجی سردر ایوان و همچنین اقدامات بازسازی دیواره های پای ایوان همگی با مشورت و دستور مستقیم جناب بیابانی صورت پذیرفت.اما بعد از بازگشایی ایشان تغییر موضع هایی را در نظرشان مبنی بر کارهای صورت گرفته نشان میدادند و بازرسان ارگان های بالا را دلیل بر اصلاح می‌فرمودند.

پس از بازگشایی ایوان نیز طی چندین بازدید قرار بر این شده بود که آثاری که استاد طالبی پور بصورت پیشنهادی در نقاطی خالی از نقش گچبری و یا تغییر حجم متناسب با طرح موجود اصلی جهت زیباتر شدن ایوان خلق کرده بودند همگی حذف شده و آثار به شکل اورجینال یکصدسال پیش تکمیل گردند که همه ی اینها همگی مورد توافق استاد طالبی پور صورت گرفته شده بود.

متاسفانه با شروع تابستان سال 98 ناباورانه مطلع شدیم گروهی با نام میراث فرهنگی به سرپرستی استاد سید جلال حیدری از شهر همدان در این بخش مشغول به کار گردیده اند و در مرحله اول در همان ایوان ناصری نماینده ی شرکت رزبران حضور پیدا کرده و با وضع ناگواری آثار تخریب شده از اجراییات نیمه کاره استاد رضا طالبی پور را مشاهده مینماید و وقتی که دلیل را جویا می‌شود استاد سید جلال حیدری میفرمایند که ما به دعوت از حاج آقا خلج (مدیر اجرایی وقت)اینجا هستیم و شما تشریف ببرید پیش حاج آقا و این کارها همگی فرعی هستند و آثار اصلی باید توسط ما همانگونه که بوده است مجدد اجرا بشود.

نماینده استاد طالبی پور در مرحله بعد با جناب مهندس بیابانی که ناظر و معرف و واسطه ی ما و آستان میباشند طی چندین تماس با ایشان ارتباط برقرار می‌کنند و در کمال ناباوری از در جریان بودن جناب مهندس بیابانی مطلع می‌شوند و وقتی علت را جویا می‌شود که چرا بی خبر و بدون اطلاع دادن به ما این اتفاق بایستی بیافتد مهندس میفرماید که ما واسطه ی برخورد قضایی با شما و گروه شما شدیم و قضیه ختم به خیر گردیده است و ایشان یک سوم قیمت پیشنهادی شما را مطرح نموده اند.

نماینده ی رزبران حتی تا جایی پیش میرود که قبول کند رایگان کار را به دست گرفته فقط جهت ضایع نشدن پروژه و مجانی فعالیت نماییم اما جناب مهندس میفرمایند که کاری هست که شده و از دست من مهندس ناظر هم کاری بر نمی‌آید و شما میتوانید در صورت تمایل استاد سید جلال حیدری را در به فرجام رساندن گچبری ایوان ناصری همراهی نمایید.

با توجه به جو شکل گرفته استاد طالبی پور دست به اقدامی نزده صبر کردند که استاد حیدری هنر نمایی نموده و زمان و گذر زمان حقیقت را برای همگان آشکار نماید.

حال ماجرا از چه قرار بود؟

به گواهی استاد طالبی پور بعد از بازگشایی ایوان و در معرض قرار گرفتن دید عموم به نقل از حاج آقای خلج(مدیر وقت ستاد اجرایی حرم) افراد متعددی به دفتر ستاد مراجعه نموده و با معرفی خود به عنوان هنرمند گچبر و اذعان بر اینکه گچبر فعلی شما کار خراب و بی کیفیت و غیر اصولی انجام داده است متقاضی برای ادامه و تکمیل پروژه توسط خود میشوند. جناب خلج هم با مطرح نمودن اینکه کارها هنوز تکمیل نشده و نیازمند پرداخت و اصلاح است ایشان را راهی می‌نموده و مدافع تیم مرمت ایوان می‌شدند.

نکته ی دیگر فرد خیری ثروتمند بود که کلیه ی خرج و مخارج و هزینه های ساخت و ساز صحن جدید از جمله مرمت ایوان را بانی و تقدیم مینمود که جناب مهندس بیابانی ایشان را گاو شیرده تشبیه می‌کردند و میفرمودند نبایستی ایشان را از دست بدهیم.

با توجه به این شرایط استاد طالبی پور نظر بر این دارند که چون تکمیل آثار اجرایی نیمه کاره توسط ایشان بصورت اعلی نیازمند زمان و پرداخت اجرت متناسب بوده ستاد اجرایی با عنایت جناب مهندس بیابانی تصمیم بر اجرای این نقشه میگیرند که با مطرح نمودن تهمت ناروای تغییر آثار، وقت کشی و کار زیاد کردن به ما و تیم ما ادامه ی کار را به استاد همدانی واگذار کرده و استاد همدانی هم با معرفی خود بعنوان نماینده ی میراث و شخصی ماهر و کاردان و عالم به اصول و فنون گچبری و طرح اصلی ایوان ادامه ی کار را بدست میگیرد.

استاد سید جلال حیدری نیز با توجه به قیمت پیشنهادی مطرح شده و نیز اثبات این قضیه که طرح ها عوض شده است و طالبیپور طرح های اصلی را حذف تموده، کلیه ی طرح ها و نقش های انجام شده توسط استاد طالبی پور را تخریب و آثاری جدید و سبک و ساده را خلق میکند.

جالب است بدانید کلیه ی اجرایات نو و تایید شده و خلق شده و صورت گرفته بدست استاد طالبیپور از پای دیوار تا باند نورمخفی و حتی نمای ایوان تا مرز صفر توسط استاد سید جلال حیدری تخریب گشت و نقوش و آثاری در ایوان ناصری حرم حضرت سیدالکریم شاه عبدالعظیم حسنی(ع) جایگزین گردید که هم اکنون منظر عاشقان و حقیقت جویان بوده و است و ما دلخوش به این تصاویر به جامانده که نبود جز رؤیایی شیرین در بهشت تهران حرم حضرت سیدالکریم(ع) شما را نیز شریک و سهیم مینماییم.

عکسهایی که بارگزاری میگردد برای نخستین بار و بجهت پایان یافتن ماجرای داستان ایوان ناصری در معرض دید قرارداده میشود .عکس های اصلی ایوان ناصری در نوروز سال 1396 یعنی یکسال قبل از شروع مرمت توسط استاد طالبی با دوربین شخصی تهیه شده است که به لطف حضرت حق سندی بر تایید تجدید حیات گچبری اصل ایوان ناصری توسط گروه هنری رزبران شده است.

جناب بیابانی به ترفندهایی همیشه مسر بر بدست آوردن این تصاویر و طرح های اصلی الگوبرداری شده ی آرشیو شده توسط استاد رضاطالبیپور بودند که به لطف حضرت حق ناکام ماندند و این اسناد بماند برای اثبات ظلم ها و خیانت هایی که با تکیه بر سلطه و قدرت در حق هنر و هنرمندان شده متاسفانه میشود و چه بسا خواهد شد.

 

 

گروه مرمت کاری گچبری ایوان ناصری استاد طالبی پور 1397

گروه مرمت کاری گچبری ایوان ناصری استاد طالبی پور 1397

ایوان ناصری رزبران

ایوان ناصری رزبران

نمای پنجره اورسی نورگیر سمت باغ طوطی

نمای پنجره اورسی نورگیر سمت باغ طوطی

گروه گچبری رزبران

گروه گچبری رزبران

طرح گچبری نورمخفی صدفی که توسط استاد همدانی تخریب شد

طرح گچبری نورمخفی صدفی که توسط استاد همدانی تخریب شد

نمای گچبری شده توسط استاد طالبیپور

نمای گچبری شده توسط استاد طالبیپور

گچبری های بازسازی شده توسط استاد طالبی پور

گچبری های بازسازی شده توسط استاد طالبی پور

گچبری های ایوان ناصری قبل از تخریب

گچبری های ایوان ناصری قبل از تخریب

گچبری های استاد طالبیپور

گچبری های استاد طالبیپور

طرح گچبری دو پرنده ی عاشق

طرح گچبری دو پرنده ی عاشق

گچبری و گچبر

گچبری و گچبر

گچبر

گچبر

نمای گچبری های بالای ایوان ناصری

نمای گچبری های بالای ایوان ناصری

نمای گچبری ورودی یه صحن قبر ناصری

نمای گچبری ورودی یه صحن قبر ناصری

نمای گچبری سمت امامزاده حمزه(ع)

نمای گچبری سمت امامزاده حمزه(ع)

نمای گچبری سمت سیدالکریم(ع)

نمای گچبری سمت سیدالکریم(ع)

نمای گچبری شکل گرفته سمت باغ طوطی

نمای گچبری شکل گرفته سمت باغ طوطی

تاج سردر ورودی به بالاسر ناصرالدینشاه

تاج سردر ورودی به بالاسر ناصرالدینشاه

گچبری مانده نشان از بی نشانی

گچبری مانده نشان از بی نشانی

گچبری هایی که نیستند

گچبری هایی که نیستند

گچبری های بجامانده که قراربود مرمت میشدند و نشدند

گچبری های بجامانده که قراربود مرمت میشدند و نشدند

گچبری های بجامانده از مقبره ی یکی از نزدیکان ناصرالدین شاه در شهرری

گچبری های بجامانده از مقبره ی یکی از نزدیکان ناصرالدین شاه در شهرری

جامانده از تخریب

جامانده از تخریب

گچبری های فراری

گچبری های فراری

گچبری های مظلوم

گچبری های مظلوم

تابلو گچبری که استاد طالبیپور آنرا بصورت مرکزی اجرا کردند

تابلو گچبری که استاد طالبیپور آنرا بصورت مرکزی اجرا کردند

گچبری ایوان قدیمی

گچبری ایوان قدیمی

تابلوی گچبری که توسط استاد همدانی بطور کلی حذف شده است

تابلوی گچبری که توسط استاد همدانی بطور کلی حذف شده است

اصل قاب گچبری سمت سیدالکریم(ع)

اصل قاب گچبری سمت سیدالکریم(ع)

فضای ایوان ناصری قبل از مرمت

فضای ایوان ناصری قبل از مرمت

عکس گچبری های اصلی ایوان ناصری

عکس گچبری های اصلی ایوان ناصری

گچبری های سمت ورودی به امامزاده حمزه

گچبری های سمت ورودی به امامزاده حمزه

تابلو بزرگ گچبری اصلی

تابلو بزرگ گچبری اصلی

گچبری های اصلی ایوان ناصری

گچبری های اصلی ایوان ناصری

ایوان ناصری قبل از مرمت

ایوان ناصری قبل از مرمت

اصل گچبری ایوان ناصری

اصل گچبری ایوان ناصری

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
menusearch
gachbory.ir